Blog ini bukan laman web rasmi KRU Academy. Blog ini diwujudkan bertujuan untuk membantu bakal pelajar yang berminat untuk meneruskan pengajian di KRU Academy. Bagi sesiapa yang berminat dalam bidang CREATIVE INDUSTRY boleh mengisi borang yang disediakan di bahagian atas dan bawah blog ini, atau klik link ini Borang Pendaftaran

FAQ



JPK PROGRAM DIPLOMA 

KEMASUKAN PELAJAR LEPASAN SPM

1. Bagaimana untuk memohon bagi lepasan SPM?
Bagi mereka yang berminat untuk menyertai KRU Academy, borang permohonan yang boleh dimuat turun dari laman web KRU Academy. Anda juga boleh terus mengisi borang online yang disediakan. Borang permohonan yang telah lengkap diisi boleh dihantar terus kepada KRU Academy atau diposkan ke alamat di bawah.

Kemasukan Pejabat KRU Academy HQ
The Street Mall 2
Persiaran Multimedia
63000 Cyberjaya
Selangor Darul Ehsan

2. Adakah KRU Academy diiktiraf sebagai pusat bertauliah yang boleh dipercayai?
Ya, KRU Academy adalah sebuah kolej vokasional swasta diakui sebagai pusat bertauliah yang boleh dipercayai di Malaysia oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK)

3. Kursus yang ditawarkan di KRU Academy untuk lepasan SPM.
Kursus yang ditawarkan adalah Diploma Kemahiran Malaysia di dalam bidang Animasi 3D dan Sijil Kemahiran Malaysia (Multimedia Artist).

4. Jangka waktu untuk Diploma Animasi 3D (DKM) dan Sijil Multimedia Artist (SKM)
Diploma Animasi 3D: 2 tahun 3 bulan
Sijil Multimedia Artist: 6 bulan

5. Keperluan minimum untuk memohon Diploma

  • Warganegara Malaysia
  • Lulus 3 subjek dalam SPM termasuk Bahasa Melayu atau SKM Tahap 2
  • Jika memohon biasiswa sekurang-kurangnya 3 kredit termasuk Bahasa Melayu (SKM Tahap 2 perlu mempunyai sekurang-kurangnya lulus dalam BM SPM)
  • kreatif
  • Tidak buta warna
  • Lulus temuduga kemasukan

6. Bagaimanakah sistem akademik di Akademi KRU
Di KRU Academy, semua mata pelajaran yang diajarkan adalah berdasarkan kepada 70% teknikal dan 30% teori. Pelajar-pelajar akan dinilai pada akhir setiap semester. Markah akan dinilai menggunakan Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK). Panel dari Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) akan menilai para pelajar sama ada mereka mahir atau tidak mahir.

7. Adakah biasiswa dan bantuan kewangan disediakan?
Ya, kami menyediakan pinjaman /  biasiswa. Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan biasiswa / pinjaman pelajaran adalah berdasarkan kepada terma-terma dan syarat-syarat oleh institut yang menyediakan pinjaman biasiswa / kajian.

8. Bagaimana untuk memohon biasiswa / pinjaman?
Sesi temuduga akan diadakan sebaik sahaja kami menerima borang permohonan yang lengkap daripada pemohon. Masa dan tarikh akan diatur mengikut kesesuaian kedua-dua pihak.

9. Adakah yuran asrama termasuk dalam biasiswa?
Tidak, tetapi KRU Academy akan menyediakan asrama jika pelajar sanggup membayar jumlah yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

10. Peluang Kerjaya bagi mereka yang melanjutkan pelajaran dalam kursus Animasi Kesan Visual 
Selepas lulus dari Akademi KRU, beberapa peluang kerjaya bagi mereka yang melanjutkan pelajaran dalam bidang animasi dan kesan visual, Artis Animasi 3D, Artis Kesan Visual , Penyelia Kesan Visual dan lain-lain.

11. Peluang untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi
Pelajar lulusan dari Akademi KRU boleh memohon ke universiti yang menerima kelayakan SKM / JPK.

12. Bagaimana saya mengetahui permohonan saya diterima ataupun tidak?
Sebaik kami menerima borang permohonan anda, kami akan memproses permohonan anda dalam masa 3 hari bekerja. Kami akan menghubungi mana-mana pelajar yang layak.



MOE DIPLOMA VOCATIONAL PROGRAM

KEMASUKAN PELAJAR LEPASAN TINGKATAN 3

1.    Bagaimana cara untuk memohon bagi pelajar kemasukan lepasan Tingkatan 3?
Pelajar yang berminat boleh memohon melalui laman sesawang Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu www.moe.gov.my di bawah unit kemasukan ke Teknik & Vokasional. 

2.    Adakah KRU Academy diiktiraf sebagai pusat bertauliah di Malaysia?
KRU Academy merupakan sebuah kolej vokasional swasta yang diiktiraf sebagai pusat bertauliah dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), dan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK)

3.    Apakah kursus-kursus yang ditawarkan di KRU Academy?
Kursus – kursus yang ditawarkan di KRU Academy bagi pelajar lepasan Tingkatan 3 adalah Diploma Vokasional Animasi 2D dan Diploma Vokasional Kesan Khas Visual.

4.    Tempoh pengajian bagi pelajar lepasan Tingkatan 3?
Tempoh pengajian bagi pelajar lepasan Tingkatan 3 adalah selama 4 tahun. Diakhir tempoh pengajian, pelajar akan mendapat Diploma Vokasional Malaysia.

5.    Apakah kriteria yang perlu ada pelajar yang berminat untuk meneruskan pengajian di KRU Academy?
Pelajar perlu mendapat sekurang-kurangnya C bagi 6 matapelajaran teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sejarah, Sains, dan subjek Kemahiran Hidup.

6.    Bagaimanakah sistem pengajian di KRU Academy?
Matapelajaran yang di ajar di KRU Academy adalah berdasarkan 30% teori dan 70% teknikal.Sistem pengajian di KRU Academy adalah sama seperti universiti/kolej di Malaysia di mana peperiksaan dijalankan pada setiap hujung semester  dengan menggunakan sistem CGPA (sistem pointer) untuk menilai pelajar.

7.    Matapelajaran yang diajar oleh tenaga pengajar di KRU Academy
Matapelajaran teras seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah, Pendidikan Islam/Moral, dan Pendidikan Jasmani. Matapelajaran teknikal yang di ajar adalah Fundamental of Art, Workplace Safety and Management, Life Drawing, Character Art, Pre- Animation, 2D Animation, Storyboard Development, dan Character Design. Semua matapelajaran akan diajar di dalam Bahasa Melayu kecuali Bahasa Inggeris.

8.    Adakah para pelajar akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)?
Pelajar yang meneruskan pengajian di KRU Academy tidak akan menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia tetapi pelajar perlu menduduki peperiksaan yang setara dengan Sijil Peperiksaan Malaysia di akhir semester 4 bagi membolehkan mereka memohon kerja di dalam sektor kerajaan dan swasta.

9.    Peluang untuk menyambung pengajian di peringkat lebih tinggi
Pelajar boleh menyambung pengajian di peringkat Ijazah di mana- mana universiti yang menerima lulusan vokasional.

10. Yuran pengajian, penginapan dan makanan yang perlu dibayar oleh pelajar yang berminat untuk masuk ke KRU Academy
Segala kos pengajian, penginapan dan makanan ditanggung selama 4 tahun oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Ibu bapa hanya perlu membayar yuran pendaftaran, insurans ,pakaian seragam dan deposit ketika mendaftar.

0 comments:

Post a Comment

Borang Online

Borang Pra Pendaftaran KRU Academy







Email forms generated by 123ContactForm