Blog ini bukan laman web rasmi KRU Academy. Blog ini diwujudkan bertujuan untuk membantu bakal pelajar yang berminat untuk meneruskan pengajian di KRU Academy. Bagi sesiapa yang berminat dalam bidang CREATIVE INDUSTRY boleh mengisi borang yang disediakan di bahagian atas dan bawah blog ini, atau klik link ini Borang Pendaftaran

Diploma Animasi 3D - Diploma in 3D Animation



Diploma ini dibangunkan mengikut  NOSS tahap 3 ( 3D Production Support) dan Tahap 4 (Animation Content Production) yang disediakan oleh JPK (Jabatan Pembangunan Kemahiran). Program ini akan mengambil masa 2 tahun pengajian akademik dan 3 bulan latihan praktikal.


APA YANG ANDA PELAJARI?

 Module 1 – 3D Modeling
 Module 2 – Basic 3D Rigging
 Module 3 – 3D object Animation
 Module 4 – Basic 3D Lighting & Rendering
 Module 5 – Basic Animation Editing & Compositing
 Module 6 – Concept Art Illustration
 Module 7 – Storyboard Visualisation
 Module 8 – Technical English
 Module 9 – Fundamental Of Design
 Module 10 – Core Abilities
 Module 11 – Digital Sculpting
 Module 12 – Basic Management
 Module 13 – Sociology Design






MENGAPA ANIMASI 3D?

Industri animasi di Malaysia telah mendapat perhatian daripada Kerajaan akhir-akhir ini. Industri ini dilihat sebagai kenderaan pantas yang akan membantu dengan cepat memodenkan negara ini. Pertama usaha animasi 3D di Malaysia ialah 2000 filem  Nien Resurrection dan sebuah siri episod "Skyland". Walau bagaimanapun, di akhir 1990-an, elemen animasi 3D sudah dimasukkan dalam siri animasi Keluang Man.

Era ini juga menyaksikan peningkatan dalam usaha untuk menggalakkan secara agresif usaha animasi keluaran tempatan. Sejak tahun 2000, industri animasi Malaysia telah pergi jauh di peringkat global apabila Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) yang menghasilkan Saladin: The Animated Series untuk Channel Al Jazeera Kanak-kanak. Sejak itu, banyak syarikat-syarikat animasi Malaysia telah memasarkan kerja-kerja mereka secara global. Animasi ini telah berjaya mempromosikan Malaysia di peringkat global dengan mewujudkan kandungan berdasarkan budaya Malaysia dengan nilai-nilai universal.

Sejajar dengan perkembangan animasi dan teknologi beberapa tahun kebelakangan ini, keperluan untuk artis 3D yang baik telah menjadi satu keperluan bagi pelbagai firma pereka permainan video dan filem animasi. Dengan kemajuan dalam teknologi animasi, artis 3D dijangka akan mewujudkan unsur-unsur untuk permainan, animasi dan industri filem.

Tanggungjawab seorang artis 3D termasuk membangunkan konsep reka bentuk asas, mencipta konsep seni , papan cerita menarik dan pengubahan animasi, penteksturan, pencahayaan dan shading grafik.

Selalunya, artis 3D bekerja dalam kumpulan mengikut kepakaran dalam bidang-bidang tertentu, tetapi mereka mungkin perlu menguasai pelbagai kemahiran untuk memaksimumkan peluang kerjaya mereka. Ramai pakar artis 3D  dalam medium tertentu, seperti permainan video, televisyen atau filem. Dalam bidang ini, artis 3D  boleh menjadi pakar dengan menumpukan kepada bidang tertentu seperti reka bentuk watak-watak untuk permainan video, susun atur dan rupa paras permainan atau pemandangan filem animasi.

Sebagai seorang artis 3D, asas dalam lukisan tradisional dan lukisan sangat penting. Kebanyakan artis 3D juga mempunyai ciri-ciri atau kemahiran yang berikut:

  • Keupayaan artistik yang kuat dengan teori warna, ilustrasi dan petunjuk
  • Kemahiran komunikasi yang baik
  • Kemahiran Komputer
  • Keupayaan untuk bekerja sebagai sebahagian daripada satu pasukan
  • Keupayaan untuk mengendalikan pelbagai projek berpandukan tarikh akhir
  • Kesanggupan dan keupayaan untuk menguasai standard industri terkini dan perisian komputer
  • Minat mendalam dalam seni



4 comments:

  1. Assalamualaikum ,
    Harap Maaf

    Saya ingin mengajukan soalan kepada penulis blog ini atau kepada sesiapa yang tahu mengenai soalan yang diajukan ini.

    Kelulusan saya adalah Lepasan SPM 2015

    Soalan:

    1) Adakah saya boleh mengambil jurusan di peringkat Diploma yang saya minati walaupun tidak cukup syarat yang diminta.

    Kerana:

    1) Saya sangat suka melukis.
    2) Melukis adalah sebahagian daripada hobi saya.

    Walaupun saya tidak mengambil matapelajaran Pendidikan Seni Visual ketika di sekolah menengah, adakah saya layak untuk memasuki dan mengambil jurusan seni ini.

    Harap soalan saya dapat dibalas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      1) Anda boleh mengambil diploma 3D Animasi walaupun tidak mengambil subjek PSV dalam SPM

      Sila mendaftar online supaya kami boleh menghubungi anda.

      Kemasukan ke KRU Academy adalah pada 26/4/2016

      Delete
  2. salam. Bolehkah anak saya memohon diploma animasi 3D di mana beliau merupakan lulusan sijil animasi 2D dari kolej komuniti
    ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam,

      Anak Encik boleh memohon untuk kursus 3D Animasi di KRU Academy. Anak anda akan belajar tahap 3 & Tahap 4 (diploma Kemahiran Malaysia), dalam 3d animasi.

      Terima Kasih

      Delete

Borang Online

Borang Pra Pendaftaran KRU Academy







Email forms generated by 123ContactForm